نوشته شده توسط : salamatpedia

ویروس پاپیلومای انسان یکی از شایع ترین ویروس هایی است که از طریق جنسی منتقل شده و عامل اصلی زگیل تناسلی است. زگیل تناسلی در مردان علائم مشخصی دارد که به آن می پردازیم.

ویروس اچ پی وی پوست و غشاهای مرطوب بدن را مورد حمله قرار می دهد. ویروس HPV متشکل از 100 ویروس است و انواع مختلف اچ پی وی در مناطق مختلف بدن بروز پیدا می کند.

ویروس HPV نوع 6 و 11 باعث بروز 90 درصد از زگیل های تناسلی در مردان و زنان است. HPV نوع 16 و 18 سبب بروز اغلب سرطان های مرتبط با اچ پی وی می باشد.

 

علائم HPV در مردان

هر چند بسیاری از مردانی که مبتلا به اچ پی شده اند علائمی را در خود نشان نداده اند اما در برخی موارد منجر به ابتلا به زگیل تناسلی مردان شده است.

این زگیل ها در این مناطق پدیدار می شوند:

  • اطراف و روی آلت تناسلی
  • بیضه ها
  • مقعد
  • ران
  • زبان و سقف دهان

زگیل های تناسلی ممکن است کوچک یا بزرگ، مسطح یا برآمده و خوشه ای شکل باشند.

چرا مردان به زگیل تناسلی مبتلا می شوند؟

زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی با فرد مبتلا منتقل می شود. هرچند این ویروس از روش های دیگر نیز منتقل می شود اما سرعت انتقال ویروس HPV از راه سکس مقعدی یا واژینال بسیار زیاد است و حتی می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی یا هر گونه تماس پوستی در حین رابطه جنسی منتقل شود. حتی در مواردی که فرد مبتلا هیچ گونه علائمی ندارد، ویروس HPV می تواند منتقل شود.

آیا ویروس HPV در مردان سرطان زاست؟

به گفته ی دکتر محمد جباری متخصص ارولوژی برخی از انواع ویروس HPV می تواند باعث سرطان آلت تناسلی یا مقعد در مردان شود. هرچند هر دو این سرطان ها، به خصوص در مردان دارای سیستم ایمنی قوی نادر هستند.

احتمال سرطان مقعد 17 برابر در مردان دارای فعالیت جنسی با شریک همجنس خود یا شریک های جنسی متعدد بیشتر از مردانی است که تنها با یک فرد جنس مخالف رابطه جنسی دارند. همچنین مردان مبتلا به ایدز نیز ریسک بالاتری از ابتلا به سرطان دارند.

آزمایش زگیل تناسلی در مردان

 در حال حاضر به جز تست های hpv cpr، هیچ آزمایش دیگری وجود ندارد که بتوان زگیل تناسلی مردان را با آن تشخیص داد. تست های پاپ اسمیر برای زنان و دهانه رحم کاربرد دارد  و برای مردان غیر قابل استفاده است.

واکسن زگیل تناسلی برای مردان

واکسن گارداسیل 9 برای جلوگیری از ویروس HPV و سرطان مقعد در مردان، استفاده می شود. این واکسن می تواند برای مردان و زنان 9 تا 45 سال مورد استفاده قرار بگیرد.

آیا احتمال عود زگیل تناسلی در مردان وجود دارد؟

احتمال عود ویروس به نوع ویروس بستگی دارد. ممکن است در حال حاضر با انجام لیزر درمانی،جراحی یا کرایوتراپی، نوعی از ویروس از بدن شما پاک شود اما در آینده به نوعی دیگر از ویروس مبتلا شوید. هرچند احتمال ابتلا به ویروس پاکسازی شده نیز وجود دارد.



:: برچسب‌ها: زگیل تناسلی , زگیل , مخصص ارولوژی ,
:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 فروردين 1399 | نظرات ()