نوشته شده توسط : salamatpedia

زگیل‌ تناسلی

زگیل‌های تناسلی معمولا به شکل‌های مختلفی بر روی نواحی مختلف آلت تناسلی مردان و زنان ایجاد می‌شوند. عفونت به انواع پرخطر ویروس پاپیلومای انسانی مخصوصا انواع 16 و 18، 31، 33، 35 و 39 موجب ابتلای زنان به سرطان دهانه رحم می‌شود. انواع پری رکتال (مقعدی) معمولا درد ایجاد می‌کنند.

بهترین روش برای درمان زگیل تناسلی استفاده از روش هایی مانند: لیزر co2 و یا کرایوتراپی است که نسبت به سایر روش ها، روند درمانی کوتاه تری دارند.

زگیل‌های موزائیکی

زگیل‌های موزاییکی؛ صفحات کوچکی هستند که توسط در هم آمیختن هزاران زگیل کف پای نزدیک به هم و کوچک تر ایجاد می‌شوند. مشابه زگیل‌های کف پا، این نوع زگیل‌ها نیز دردناک می‌شوند.

زگیل‌های پریونگال یا زگیل‌های دور ناخن

این زگیل‌ها معمولا به صورت پوست کلم مانند، شکافته شده و زبر شده ای در اطراف ناخن‌ها ظاهر می‌شوند. زگیل‌های پریونگال معمولا بدون علائم هستند، اما شکاف‌های این زگیل‌ می‌تواند با بزرگ شدن زگیل، سبب ایجاد درد شود.

زگیل‌های پریونگال معمولا در بیمارانی شایع هستند که ناخن‌های خود را می‌جوند یا به واسطه شغل خود، دست‌های آنها به طور مرتب خیس می‌شود (برای مثال فرد، مسئولیت شستشو و نظافت با آب را برعهده دارد).

برای درمان این نوع ضایعات، استفاده از درمان‌های ترکیبی با نیتروژن مایع و کرم ایمی کیمود پنج درصد، ترتینوئین یا سالیسیلیک اسید معمولا ایمن تر و کارآمدتر از استفاده نیتروژن مایع یا برش می‌باشد. استفاده از نیتروژن مایع و برش برای درمان زگیل‌های ایجاد شده بر روی انگشتان باید با دقت زیادی انجام شود، زیرا درمان‌های بیش از حد تهاجمی می‌توانند به ایجاد تغییر شکل دائمی در ناخن‌ها و در موارد نادری به آسیب اعصاب دست، منجر شوند.

زگیل‌های مسطح

زگیل‌های مسطح، به واسطه ویروس پاپیلومای انسانی نوع 3 و 10 و در بعضی موارد انواع 26 تا 29 و 41 این ویروس، ایجاد می‌شوند. این زگیل‌ها معمولا به صورت دانه‌های نرم و سر صافی هستند که به رنگ‌های زرد، قهوه ای، صورتی و یا رنگ پوست مشاهده می‌شوند.

زگیل های مسطح معمولا بر روی صورت و در طول جای زخم، ایجاد می‌شوند. این نوع زگیل بیشتر در کودکان و نوجوانان رخ می‌دهد و در این نواحی به صورت خودکار گسترش پیدا می‌کند. زگیل مسطح معمولا هیچ علائمی به همراه ندارد، با این حال درمان این زگیل معمولا دشوارتر است. این ضایعات معمولا عمر بیشتری نسبت به زگیل‌های معمولی دارند و در نواحی مهم پوست از نظر زیبایی، حتی بهترین روش‌ها نیز به سختی قادر به درمان این نوع زگیل‌ها هستند.

درمان معمولی که برای این زگیل‌ها توصیه می‌شود استفاده روزانه از ترتینوئین (کرم رتینوئیک اسید پنج صدم درصد) می‌باشد. اگر لایه برداری پوست برای حذف زگیل کفایت نکرد، محرک دیگری (نظیر بنزوئیل پروکساید پنج درصد یا کرم سالیسیلیک اسید پنج درصد) می‌تواند به همراه ترتینوئین در محل زگیل‌ها قرار داده شود. ایمی کیمود پنج درصد نیز می‌تواند به تنهایی یا به همراه داروهای موضعی و یا اقدامات تهاجمی برای حذف زگیل‌های مسطح به کار برده شود.

برای دیدن مطالب بیشتر اینجا را کلیک کنید



:: برچسب‌ها: زگیل،انواع زگیل،شکل زگیل ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : salamatpedia

 درد عصب سه قلو 

در بسیاری از موارد، علت درد عصب سه قلو هیچگاه یافت نمی شود. با این حال، برخی از عوامل شناخته شده این بیماری به شرح زیر هستند:



:: برچسب‌ها: درد عصب سه قلو،درد عصب ,
:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : salamatpedia

علائم زگیل تناسلی

آن دسته از انواع ویروس اچ پی وی که ریسک بالایی دارند و منجر به بروز سرطان در بدن می شوند؛ معمولا هیچ علائم خاصی را در آقایان و بانوان از خود نشان نمی دهند.

زگیل های تناسلی معمولا اولین علامت هستند. اما این زگیل ها لزوما نشانه بروز سرطان در بدن افراد نیستند.

آزمایش های تشخیصی برای ویروس اچ پی وی در آقایان

جهت تشخیص زگیل تناسلی در مردان، پزشک معالج ابتدا از ناحیه تناسلی آقایان معاینه به عمل می آورد تا در صورت وجود هرگونه زگیل، تشخیص اولیه اتفاق بیوفتد.

برخی از پزشکان برای مشاهده زگیل های ریزی که قابل رویت نیستند از محلول سرکه استفاده می کنند. اما این آزمایش کاملا بدون خطا نیست. گاهی اوقات پوست افراد به شکل اشتباه به عنوان زگیل در نظر گرفته می شود.

هیچ تست عادی و رایجی برای تشخیص ویروس های اچ پی وی پر خطر در آقایان که منجر به بروز سرطان می شوند وجود ندارد. در آزمایش مقعدی (anal Pap test)، پزشکان سلول هایی را از ناحیه مقعد افراد جمع آوری کرده و آن ها را برای مشاهده هرگونه مشکل در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می دهند.

درمان زگیل تناسلی در مردان

هنوز هیچ درمانی برای عفونت اچ پی وی (از نوع بدون علائم) وجود ندارد. به جای آن، تمرکز پزشکان بر روی مشکلات و عوارضی است که توسط ویروس اچ پی وی ایجاد می شوند.

پس از ظاهر شدن زگیل های تناسلی، روش های متعدد درمانی را می توان مورد استفاده قرار داد. بیماران می توانند از کرم های تجویزی در خانه استفاده کنند و آن ها را بر روی نواحی مورد نظر قرار دهند. همچنین پزشکان میتوانند با استفاده از عمل جراحی و یا منجمد کردن ( کرایوتراپی)، زگیل ها را در مطب از بین ببرند.

برخی از پزشکان درمان خیلی زود زگیل های تناسلی را پیشنهاد نمی کنند، چرا که زگیل ها ممکن است به مرور زمان و بدون نیاز به هیچ دخالتی از بین بروند.

همچنین ظاهر شدن تمامی زگیل ها بر روی پوست نیز به یک باره اتفاق نمی افتد و زگیل ها به مرور زمان بر روی پوست افراد پدیدار می شوند. بنابراین فردی که خیلی زود زگیل های تناسلی خود را درمان می کند، ممکن است به جلسات درمانی بیشتر نیاز پیدا کند.

سرطان مقعد را می توان به کمک شیمی درمانی، اشعه درمانی و عمل جراحی کنترل کرد. روش دقیق درمان به میزان پیشرفت و سطح سرطان در بیمار بستگی دارد. همچنین اندازه تومور و میزان پخش شدن سرطان در بدن، از جمله عوامل تاثیرگذار در انتخاب روش درمان هستند.

واکسن های ویروس اچ پی وی برای آقایان؟

واکسن ویروس اچ پی وی گارداسیل در سال 2006 برای استفاده در بانوان مورد تایید قرار گرفت، اما هنوز برای آقایان مورد تایید سازمان های معتبر جهانی نیست.

برای تشخیص اثر بخش بودن واکسن در آقایان، تحقیقات و پژوهش کارشناسان کماکان ادامه دارد. متخصصان سلامت عمومی بر این باورند که در نهایت پسران و آقایان نیز واکسینه خواهند شد.

مطالب بیشتر...



:: برچسب‌ها: درمان زگیل تناسلی،اچ پی وی،کرایوتراپی ,
:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : salamatpedia

چرا ممکن است من نیاز به انجام اسکن هسته ای داشته باشم؟

خطرات اسکن هسته ای قلب چیست؟

 در حین ورزش، در موارد نادر ممکن است، به علت استرسی که به قلب، از طریق ورزش وارد می شود، نامنظمی قلبی، درد سینه و حتی حمله ی قلبی رخ دهد.

 آنژیوکتی که وارد دست شما می شود، ممکن است کمی ایجاد درد کند و همچنین تزریق ماده رادیواکتیو ممکن است منجر به احساس ناخوشایندی در محل تزریق شود. واکنش های حساسیتی به ماده رادیواکتیو خیلی نادر است.

 اگر برای وارد کردن استرس به قلب از دارو استفاده شده باشد، ممکن است بیمار دچار سرگیجه، تهوع، لرز و یا تنگی نفس و یا درد سینه گذرا شود.

 چگونه باید آماده انجام اسکن هسته ایی شویم؟

موارد احتیاط:

  • – اگر شما حامله هستید یا احتمال حاملگی وجود دارد، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • – اگر به فرزند خود شیر می دهید، به علت احتمال آلوده شدن شیر، با ماده رادیواکتیو، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • – ممکن است از شما خواسته شود لباس مخصوص اتاق عمل (گان) بر تن کنید.
  • – جهت انجام ورزش کفش راحت همراه داشته باشید.
  • – از شما درخواست می شود که برای چند ساعت از خوردن و آشامیدن پرهیز نمایید.
  • – اگر جهت وارد کردن استرس به قلب شما، برای مثال از دارو استفاده شود، باید از دارو هایی که حاوی تئوفیلین و کافئین هستند پرهیز نمایید، مانند قهوه، حتی نوع دی کف (بدون کافئین) آن نیز مجاز نمی باشد.
  • -دارو هایی که برای درمان آسم استفاده می شود، ممکن است حاوی تئوفیلین باشد. لیست دارو های مصرفی را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • – دارو های حاوی تئوفیلین باید از ۴۸ ساعت قبل و نوشیدنی های حاوی کافئین باید از ۱۲ تا ۲۴ ساعت قبل پرهیز شود.
  • – در صورتی که به ماده خاصی حساسیت دارید به پزشک خود حتما اطلاع دهید.
مشورت با پزشک

در حین تست چه اتفاقی رخ می دهد؟

جهت انجام آن شما روی تخت که اسکنر (دوربین مخصوص) در کنار آن قرار دارد، دراز می کشید، سپس داروی مورد نظر از طریق آنژیوکت به شما تزریق خواهد شد. در این حین، ضربان و فشار شما مانیتور می شود. سپس ماده رادیواکتیو تزریق شده و تصویربرداری انجام خواهد گرفت.

ادامه مطلب...



:: برچسب‌ها: اسکن هسته ای قلب , مشکلات قلبی , درد قفسه سینه ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : salamatpedia

پرتو درمانی برای سرطان مغز

در پرتو درمانی جهت از بین بردن سلول های تومور از پرتو های پر انرژی همچون اشعه ایکس یا ذرات پروتون استفاده می شود. در متاستاز مغزی، درمان شامل یک یا هر دو روش پرتو درمانی زیر می شود:

پرتو درمانی کل مغز: در این روش جهت کشتن تمامی سلول های تومور، تمام نواحی مغز تحت پرتو درمانی قرار می گیرند. افرادی که تحت چنین درمانی قرار می گیرند معمولا به 10 تا 15 جلسه درمانی در بازه زمانی دو تا سه هفته نیاز دارند. عوارض جانبی پرتو درمانی شامل خستگی، حالت تهوع و ریزش مو است. پرتو درمانی طولانی مدت بر کل مغز سبب کاهش ادراک بیمار می شود.

پرتو درمانی استریوتاکتیک: در این روش، هر پرتو به تنهایی دارای قدرت بالایی نبوده اما کانون تمرکز پرتو ها تعداد زیادی از پرتو ها را دریافت کرده و سلول های سرطانی موجود در آن از بین می روند. پرتو درمانی استریوتاکتیک معمولا در یک جلسه انجام شده و پزشکان می توانند چندین تومور را در همان جلسه از بین برند. عوارض جانبی این درمان شامل حالت تهوع، سردرد، تشنج، گیجی و سرگیجه می شوند. خطر کاهش ادراک در بلند مدت در روش استریوتاکتیک کمتر از پرتو درمانی کل مغز است.

پزشکان و محققان در سال های اخیر پیشرفت های چشم گیری را در زمینه های زیر به وجود آورده اند:

  • پرتو درمانی کل مغز
  • پرتو درمانی استریوتاکتیک
  • چگونگی تاثیر این دو روش بر میزان بقا، توانایی ادراک و کیفیت زندگی بیماران
در هنگام انتخاب نوع درمان پرتویی، بیمار و پزشک عوامل مختلفی را در نظر می گیرند که از جمله آن ها می توان به درمان های دیگر و احتمال بازگشت سرطان پس از درمان اشاره کرد.
پرتو درمانی برای سرطان مغز

عوارض بعد از عمل تومور مغزی

از آن جایی که تومور های مغزی می توانند در بخش های کنترل کننده تکلم، مهارت ها، بینایی و تفکر رشد کنند، بازتوانی بخشی ضروری از بهبودی خواهد بود. از جمله خدمات مفید و مرتبط با بازتوانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فیزیوتراپی می تواند مهارت های حرکتی یا قدرت عضلانی از دست رفته را احیا کند.

کار درمانی می تواند پس از درمان تومور مغزی یا هر بیماری دیگر، در زمینه از سر گرفتن فعالیت های روزمره از جمله شغل خود به فرد کمک کند.

در صورت مشکل در صحبت کردن، کمک گرفتن از متخصصان در زمینه گفتار درمانی مفید خواهد بود.

ادامه مطلب...



:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 ارديبهشت 1400 | نظرات ()